Renk Doğruluğu ve Tutarlılığı
RENK DOĞRULUĞU VE TUTARLILIĞI
Ürünlerin ambalajlarının mağaza raflarında yan yana gelmesi, marka sahipleri için çok önemli bir andır. Dik duran poşetler, dış ambalajlar ve oluklu stantlardaki renkler birbirleri ile eşleşiyor mu? Bunlar renk standardına ne kadar yakındır?
Tasarım, prova baskı, numune alma, baskı ve nakliye için çok fazla zaman ve para harcanmaktadır. Peki renk nerede değişiyor? Doğruluk, tutarlılık veya her ikisi ile ilgili bir sorun var mı?
Tasarlanan ambalajlar raflarda bir araya gelmektedir. Yukarıdaki görselde renkleri birbirleri ile tutarsız olan poşetleri, etiketleri, karton ve oluklu mukavva ambalajları görüyorsunuz. Bunlar üstesinden gelinebilecek sorunlardır.
Bu yazıda, tedarikçilerinizle düzeltici önlemler alabilmeniz ve markanızın rengini ilk seferde doğru şekilde alabilmeniz için renk iş akışındaki temel sorunlardan bazılarına değinilecektir.
- Farklı baskı altı malzemeleri, baskı sistemleri ve mürekkep türleri basılan rengi etkiler.
Benzersiz ambalajlar, ürünlerin öne çıkmasına yardımcı olur, ancak bunun gerçekleşmesi için gereken baskı işlemlerinin, mürekkeplerin ve baskı altı malzemelerinin çeşitliliği, marka sahipleri ve grafik tasarımcılar için tutarlı renkler elde etmek adına bir çok zorluk yaratır. Ambalajlar tasarlarnırken ve renkler onaylanırken marka sahiplerinin, rengi etkileyen tüm değişkenleri göz önünde bulundurması gerekir.
Yıllar önce Flint Group, “Hangi renk örnekleri aynı mürekkeple basılmıştır? “ şeklinde bir soru sormuştur.
Bu yüzeylerde renk eşleştirme çalışması yapılmamıştır, bu nedenle sadece iki veya üç örneğin birbirine yakın renkte olduğu görülmektedir. Sebep? Hepsinin baskısında aynı mürekkep formülü kullanılmış olsa da, farklı baskı altı malzemeleri üzerine basılmışlardır. Rengin ne kadar değiştiği şaşırtıcı değil mi?
Plastik, metal, cam, karton ve oluklu mukavva çok farklı yüzeylerdir. Karton ve oluklu mukavva gibi bazı baskı altı malzemeleri daha gözeneklidir ve mürekkebi emerken, metal mürekkebi hiç emmez. Mürekkebi emme miktarına bağlı olarak, baskı altı malzemesinin rengi mürekkeple etkileşecek ve rengin görünümünü değiştirecektir. Beyaz bir baskı altı malzemesi üzerine basılan ve onaylanan bir renk, kahverengi oluklu mukavva üzerine basıldığında oldukça farklı görünecek ve muhtemelen eşleşmeyecektir.
Baskı altı malzemesi, renk tutarlılığı arayışındaki tek değişken değildir. Farklı baskı yöntemleri de basılan rengi etkiler. Ofset, flekso, gravür, tipo, dijital ve serigrafi baskı yöntemlerinde, farklı türde mürekkepler ve renklendiriciler kullanır; bazıları su bazlıdır, bazıları petrol bazlıdır, bunların kürleme yöntemleri ve parlaklık seviyeleri, renklerin önemli ölçüde değişmesine neden olabilir.
Çözüm, tasarım aşamasında mümkün olduğunca çok değişkeni göz önünde bulundurmak ve bunların nihai rengi nasıl etkileyeceğini düşünmektir. Matbaacınızın ve baskılı ambalaj üreticinizin beklentilerinizi anlamalarını ve karşılayabilmelerini sağlamak için onlarla yakın temas halinde kalmanız da önemlidir.
- Ambalajın birden fazla bileşeninin olması markayı yüceltebilir veya zedeleyebilir.
Ambalajda kullanılan bileşenlerden birisi için tüm değişkenler kontrolünüz altında olsa bile, esnek ambalaj, karton ambalaj, basılı etiketler ve raf tepsileri gibi diğer bileşenlerin hepsinin satış noktasında bir araya geldiklerinde renklerinin eşleşmesi gerekir.
Yukarıdaki görselde, Pantone 3425 C ‘nin hem beyaz hem de kahverengi oluklu mukavvaya basıldığında nasıl görüneceği gösterilmektedir. Gördüğünüz gibi, fark oldukça belirgindir. Beyaz bardaktaki yeşilin, kahverengi bardak tutacağı üzerindeki yeşille tam olarak eşleşmemesi sorun olur mu? Ulaşılabilir ve kabul edilebilir olan, ikisi arasında bir denge olmasıdır.
- Birden fazla tedarikçi ile çalışırken, rengi yönetmek daha da zordur.
Markaların büyük hacimli ambalajlarını üretmek için genellikle birden fazla baskı tedarikçisi gerekir. Ancak aynı baskı altı malzemeleri, mürekkepleri ve baskı yöntemleri kullanırken bile dünyanın farklı yerlerindeki matbaalar aynı rengi üretemiyebiliyorlar.
Bir marka sahibi New York’taki bir matbaada ufak bir farklılığı onaylarsa ve sonra aynı işi basan Madrid’deki diğer matbaadaki hafif ama daha farklı bir varyasyonu onaylarsa, tüm bu bileşenler satış noktasında bir araya geldiğinde, bu küçük farklılıklar çok daha belirgin olabilir.
Bu tür bir renk farkı, rengi bozuk ürünlerin hasarlı, eski veya sahte olduğu izlenimini verebilir ve bu ürünler muhtemelen bir indirim mağazası rafında satışa sunulacaklardır.
Birden çok tedarikçide doğru rengi sağlamanın tek yolu, renk için fiziksel referanslarla bağlantılı olarak rengin dijital değerlerinin kullanılarak özelliklerin belirlenmesi ve değerlendirilmesidir.
- Renk iletişimi belirsiz ve pahalı olabilir.
Tarihsel olarak, fiziksel renk standartları, marka renklerini belirtmenin ve iletmenin kabul edilen yolu olmuştur. Renk iş akışında hala önemli bir rol oynamalarına rağmen, marka sahipleri için potansiyel sorunlar da oluşturabilirler.
Fiziksel renk standartları yaşlanma, yıpranma ve renk değişikliği nedeniyle bozulmaya maruz kalırlar.
Pantone 306 rengi standart olarak belirlense bile, tasarımcının yeni Pantone kataloğunda Pantone 306’ya benzeyen renk, matbaacının 10 yıllık versiyonunda farklı görünebilir ve yanlış yorumlamaya neden olabilir. Fiziksel referanslar olarak her zaman mevcut olmayan veya pratik olmayan birden fazla baskı altı malzemesi kullanılan durumlar için standartları referans almak da akıllıca olacaktır.
Aydınlatma, görsel değerlendirmede rol oynar. Mağazadaki bir pencerenin yanında bakıldığında, laboratuvardaki floresan aydınlatmaya göre renk farkı daha belirgin olabilir.
Bir ışık kabininde bir numuneyi bir standartla karşılaştırmak, tutarlı, bilinen aydınlatma koşulları altında rengi görmenizi ve onaylamanızı sağlar.
Fiziksel renk standartları zamanla değişebilir. Tüm tasarımcılarınızın ve tedarikçilerinizin en yeni veya en tutarlı olanları kullandığını nereden biliyorsunuz?
Ayrıca inceleme ve onay için fiziksel materyalleri sürekli gönderip geri almanın veya baskıdaki rengi görsel olarak onaylamaları için renk uzmanlarını matbaalara göndermenin maliyet ve verimlilik etkisi vardır.
- Kartopu Etkisi
Tüm bu değişkenler bir araya geldiğinde korkunç bir “hatalar yığını” oluşacaktır.
Tasarımcılardan baskı hazırlığa, mürekkep tedarikçisinden matbaaya kadar tedarik zincirindeki her oyuncu belirli bir tolerans içinde fiziksel standarda yaklaşsa da, bu küçük farklılıkların her birinin bir araya getirilmesi satış noktasında eşleşmeyen renklere ve olumsuz bir marka imajına yol açabilir.
Marka sahibi ne yapmalıdır?
Verimsizlikleri azaltmanın anahtarı, rengin dijital olarak tanımlanıp, dijital renk iletişiminin ve dijital renk onayın sağlanmasıdır. Renk Paris’te tanımlanmış, Ohio’da basılmış ve New York’ta onaylanmış olsa bile, iş akışı sürecinde dijital renk tanımlamaları kullandığınızda “Pantone 306” kodlu rengin dijital verileri her zaman ve her yerde aynı olacaktır.