Baskıda Renginiz Neden Yanlış Olabilir: Mürekkep ve Standart Renkler

Baskıda Renginiz Neden Yanlış Olabilir: Mürekkep ve Standart Renkler

Mükemmel bir dünyada, baskı makinesine mürekkebi basitçe koyabilmeli ve işi kolayca basabilmelisiniz. Ne yazık ki, her yıl flekso ve gravür baskısı yapan matbaalar, doğru rengi elde etmeye çalışırken mürekkebi, baskı altı malzemesini ve baskı süresini boşa harcıyor. Teknolojideki gelişmeler renk doğruluğunu elde etmeyi kolaylaştırmış olsa da, rengi etkileyen değişkenler hala mevcuttur.

Bugün renk standartlarınızın ve mürekkebin basılan rengi nasıl etkileyebileceğini inceliyeceğiz.

1 – Yanlış standart renkleri kullanmak.

Yazılımınızda yanlışlıkla, yanlış standart rengi seçmek mümkündür. Bazı sistemlerde yüzlerce veya binlerce standart renk vardır. İşte bazı ipuçları:

  • Seçtiğiniz standart rengin basılan işle aynı özelliklere sahip olduğundan emin olun.
  • Standartlarınızı müşteriye göre düzenleyin ve baskı altı malzemesi, anilox, mürekkep sistemi vb. ayrıntılı bilgileri
  • Doğru cihaz ölçüm ayarlarını ve baskıyı neyin üzerine koyarak ölçtüğünüzün bilgilerini standarda yazın.
  • Standart rengin baskı numunenizle aynı baskı altı malzemesi cinsinden olduğundan emin olun. Örneğin, kaplanmamış kağıt üzerine basılmış Pantone renk kataloğundaki renkleri, kirli beyaz zeminli, beyaz oluklu mukavva üzerine basılmış renkler ile karşılaştırmamalısınız.

2 – Çok fazla renklendirici kullanmak.

Çok fazla renklendirici kullanılarak formüle edilen bir mürekkep, hedef rengi veya renk şiddetini yakalayamayabilir, çünkü renklendiricilerin oranları birbirinden farklıdır. Mürekkepleri her zaman mümkün olan en az sayıda bileşenle formüle edin.

3 – Baskı altı malzemesinin farklı olması.

Baskı makinesinde basılan baskı altı malzemesi, standardı oluşturmak için kullanılan baskı altı malzemesi ile tamamen aynı mı? Baskı altı malzemesi tedarikçisi tutarlı bir malzeme sağlamakta zorluk çekiyor mu? Malzeme dünkünden farklı bir malzeme ile mi lamine edilmiş? Acaba mat bir yapı ile şeffaf bir malzeme kullanarak lamine edilmiş bir yapıyı mı karşılaştırıyorsunuz?

Yüzeydeki değişiklikler, renginizin baskıda nasıl görüneceği konusunda büyük bir fark yaratabilir. Tıpkı prova mürekkep çekimlerinizde yaptığınız gibi, iş akışınızda baskı altı malzemelerini de gerçek standartlar haline getirmeyi düşünün. Herhangi bir rengi kontrol etmeden önce, mürekkebe müdahale etmeden veya işi basmadan önce baskı altı malzemenizin tolerans dahilinde olduğundan emin olun.

4 – Baskı üstü verniğini dikkate almamak.

Baskı üstü verniği transparan olduğu için genellikle gözden kaçar, ancak bunun sizi kandırmasına izin vermeyin. Bir baskı üstü verniği, üzerine basıldığı rengin görünüşünü önemli ölçüde etkileyebilir. Tipik olarak, bir baskı üstü verniği, rengin mavi tarafa doğru kaymasına ve renklerin daha koyu görünmesine neden olabilir.

Çoğu renk üzerine vernik basıldığında L değerinde bir düşüş göreceksiniz. Emin değilseniz, farkı görmek için vernikli ve verniksiz bazı ölçümler yapın. Baskı işiniz bir baskı üstü vernik gerektiriyorsa, müşterinin göreceği son durum bu olduğundan, renk standardınızı baskı üstü vernik basılmış hali ile girmek muhtemelen en iyisidir. Baskı kontrol şeridi kullanılıyorsa ve basılan işte bölgesel vernik baskısı varsa bu bölgesel vernik şablonu grafikte ekstra renk gibi çalışılmak durumunda olacağından vernik, baskı kontrol şeridinde sadece ekstra renk bölümüne basılacaktır. Bu durum renklerin baskı üzerinden yapılan ölçümleriyle, baskı kontrol şeridi ölçümleri arasında tutarsızlık gösterebilir.

5 – Baskıda, doğru renkte hazırlanmamış mürekkep kullanmak..

Mürekkebin renginin doğru hazırlanmama durumu herkesin başına gelebilir. Ancak sorunun hemen fark edilmemesi, baskı makinasında rengi düzeltmek için saatlerce uğraşılması oldukça fazla ayar firesine ve zaman kaybına neden olabilir. Bunu düzenlemenin bir yolu, doğru mürekkeplerin baskıya geldiğinden emin olmak için mürekkep mutfağınızda bir kalite güvence programı oluşturmaktır. Yaygın bir uygulama, hatayı önlemek için için baskıya gelen mürekkeplere bir “analiz sertifikası” formunun eklenmesidir. Ayrıca mürekkepleri baskı makinesinin mürekkep haznesine koymadan önce ölçmeli ve doğrulamalısınız.

X-Rite eXact’teki BestMatch özelliği, doğru renge ulaşıp ulaşamayacağınızı görmek için konsantrasyona ve mürekkep filmi kalınlığına (densite) bakan tahmine dayalı bir renk aracıdır. Ayrıca, baskıda mürekkebi ayarlayarak belirli bir renge daha yakın bir eşleşme elde edip edemeyeceğinizi belirlemenize yardımcı olabilir.

6 – Kirlenme.

Bu, yoğun baskı üretimi yapılan yerlerde çok yaygın görülen bir durumdur. Baskı operatörleri, özellikle solvent ve su bazlı mürekkeplerle çalışırken, mürekkep performansını korumak için stabilizatör, glikol, alkol, su vb. katkı maddeleri kullanmak zorundadır. Çok fazla katkı maddesi aslında mürekkebi bozabilir. Acele ile yapılan üretimlerde yaygın olan bir diğer sorun, bir işten diğerine geçişlerde baskı ünitelerinde renkleri değiştirirken bir önceki işin mürekkebinin tüm mürekkep ünitesi bileşenlerinden iyice temizlenmemesidir.

Baskı makinesinde bir renk kirlendiğinde, onu düzeltmenin tek yolu tamamen mürekkebi alıp, temizliği yapıp yeni mürekkebi koymak olabilir. X-Rite eXactʼin Basit Renk Karşılaştırma özelliği, mürekkebin kirlenip kirlenmediğini kontrol etmek için baskıdaki mürekkebi orijinal halindeki mürekkep ile karşılaştırabilir. Daha az bilimsel bir yol da, baskı makinesinden aldığınız mürekkebi orijinal mürekkep kabının kapağının üzerindeki orijinal mürekkebin yanına damlatmaktır. İkisi arasında çarpıcı bir renk farkı görürseniz, mürekkebiniz kirlenmiş olabilir.

7 – Yetersiz kuruma.

Tam kurumayan mürekkepler rengin bir sonraki üniteye taşınmasına neden olabilir. Bu durum renginizi etkileyebilir veya etkilemeyebilir, ancak bunun farkında olmak önemlidir. Radikal bir senaryoda, diğer mürekkepler düzgün şekilde kurumazsa, sarı rengin mürekkep haznesinin rengi tamamen turuncuya ve hatta kahverengiye dönebilir.

8 – Farklı opaklık dereceleri. (Opasite)

Farklı mürekkep renklerinin farklı opaklıkları (opasite) vardır. Mürekkep üreticileri birden fazla mürekkep sistemi ve düzinelerce tedarikçi ile çalışıyorlar, bu durum mürekkeplerin opaklık derecelerinide farklılık olma olasılığını arttırıyor. X-Rite eXact Advanced ile baskının opaklık (opasite) ölçümü yapılabilir.

Opaklık ölçümü yaparak zaman ve para kaybının önüne geçebilirsiniz. Baskıda kullanılan mürekkebin opaklık özelliğini bilmek, müşteri beklentilerini daha doğru belirlemenize yardımcı olabilir.

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir